Calvinismul - o invatatura falsa

[ Go to bottom  |  Go to latest post  |  Subscribe to this topic  |  Latest posts first ]


admin
Admin

43, male

Posts: 10

Calvinismul - o invatatura falsa

from admin on 07/31/2019 05:39 PM

In acest studiu voi arata cele 5 puncte ale calvinismului, puncte pe care se bazeaza aceasta invatatura si voi scrie ceea ce am observat eu, pentru a arata ceea ce spune Biblia si ceea ce e corect si ce e fals.

 

1. Incapacitatea absoluta sau depravarea totala.

Calvinismul spune:

Datorita caderii in pacat, omul nu este in stare de la sine sa creada Evanghelia ca sa ajunga la mantuire. Pacatosul este mort, orb, si surd fata de lucrurile dumnezeiesti; inima lui este inselatoare si depravata. Vointa lui nu este libera, el este sclav al naturii lui pacatoase, de aceea el nu vrea - de fapt nu poate- in lucruri duhovnicesti sa arate binele inaintea raului. De aici rezulta faptul ca e nevoie mai mult decat Duhul Sfant pentru ca un pacatos sa vina la Hristos, este nevoie de nasterea din nou a duhului pacatosului si astfel omul este inviat la o viata noua iar el primeste o natura noua. Nu credinta omului duce la salvarea lui ci este darul lui Dumnezeu care duce la salvare, el este darul lui Dumnezeu pentru pacatos dar nu darul pacatosului pentru Dumnezeu.

Observatia mea:

Aici Calvinismul se refera la Romani cap 3 v 9 -v 20, ceea ce la prima vedere este corect :
9. Ce urmeaza atunci? Suntem noi mai buni decat ei? Nicidecum. Fiindca am dovedit ca toti, fie iudei, fie greci, sunt sub pacat,
10. dupa cum este scris: "Nu este niciun om neprihanit, niciunul macar.
11. Nu este niciunul care sa aiba pricepere. Nu este niciunul care sa caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu.
12. Toti s-au abatut si au ajuns niste netrebnici. Nu este niciunul care sa faca binele, niciunul macar.
13. Gatlejul lor este un mormant deschis; se slujesc de limbile lor ca sa insele; sub buze au venin de aspida;
14. gura le este plina de blestem si de amaraciune;
15. au picioarele grabnice sa verse sange;
16. prapadul si pustiirea sunt pe drumul lor;
17. nu cunosc calea pacii;
18. frica de Dumnezeu nu este inaintea ochilor lor."
19. Stim insa ca tot ce spune Legea, spune celor ce sunt sub Lege, pentru ca orice gura sa fie astupata, si toata lumea sa fie gasita vinovata inaintea lui Dumnezeu.
20. Caci nimeni nu va fi socotit neprihanit inaintea Lui prin faptele Legii, deoarece prin Lege vine cunostinta deplina a pacatului.
Daca versetele s- ar termina aici, atunci ar avea Calvinsmul dreptate. Dar pentru ca ei nu spun nimic despre un Happy end, atunci, dupa teoria lor, nu ar mai putea fi salvat nici un om pentru ca fiecare om e rau, fac numai raul si gandesc numai rau. Dupa ideologia lor ar trebui ca toti oamenii sa se sinucida, pentru ca viata nu are nici un sens si ar trebui sa mearga in iad si nu ar mai avea nici un rost sa traiasca viata acesta plina de chin. Dar datorita harului lui Dumnezeu nu este asa. Aici este vorba despre evreii, care erau sub pacat si Lege. Legea trebuia sa dovedeasca pacatul, pana cand timpul de har prin Isus Hristos trebuia sa vina si astfel Legea sa fie anulata. Pavel ajunge la o concluzie cateva versete mai departe in Romani cap 9 v 28 :
28. Pentru ca noi credem ca omul este socotit neprihanit prin credinta, fara faptele Legii.

Astfel suntem doar prin credinta neprihaniti si putem fi mantuiti si, astfel este un credincios neprihanit in fata lui Dumnezeu prin credinta in Domnul Isus si in moartea Lui pentru pacatele noastre.

Pavel spune si mai clar in Romani cap7, 14- 25, Calvinismul nu are dreptate :

14. Stim, in adevar, ca Legea este duhovniceasca; dar eu sunt pamantesc, vandut rob pacatului.
15. Caci nu stiu ce fac: nu fac ce vreau, ci fac ce urasc.
16. Acum, daca fac ce nu vreau, marturisesc prin aceasta ca Legea este buna.
17. Si atunci, nu mai sunt eu cel ce face lucrul acesta, ci pacatul care locuieste in mine.
18. Stiu, in adevar, ca nimic bun nu locuieste in mine, adica in firea mea pamanteasca, pentru ca, ce-i drept, am vointa sa fac binele, dar n-am puterea sa-l fac.
19. Caci binele pe care vreau sa-l fac, nu-l fac, ci raul pe care nu vreau sa-l fac, iata ce fac!
20. Si daca fac ce nu vreau sa fac, nu mai sunt eu cel ce face lucrul acesta, ci pacatul care locuieste in mine.
21. Gasesc, dar, in mine legea aceasta: cand vreau sa fac binele, raul este lipit de mine.
22. Fiindca, dupa omul dinauntru, imi place Legea lui Dumnezeu;
23. dar vad in madularele mele o alta lege care se lupta impotriva legii primite de mintea mea si ma tine rob legii pacatului care este in madularele mele.
24. O, nenorocitul de mine! Cine ma va izbavi de acest trup de moarte...?
25. Multumiri fie aduse lui Dumnezeu, prin Isus Hristos, Domnul nostru!... Astfel, dar, cu mintea, eu slujesc Legii lui Dumnezeu; dar cu firea pamanteasca slujesc legii pacatului.

Aici, Pavel se refera la el insusi in versetele din Romani cap 3 v 9 - v 20 si la crestinii si credinciosii si explica si mai concret la ce se refera Cuvantul lui Dumnezeu cand spune ca omul este numai rau. La sfarsit el spune ca Isus va face din nou totul bine si el ne va slava pe toti de sub firea pamanteasca si ca face diferenta dintre fire si duhul, care s- a intors la Dumnezeu.

 

2. Alegere neconditionata

Calvinismul spune:

Alegerea lui Dumnezeu de a slava anumiti oameni inainte de facerea lumii se bazeza numai si numai pe vointa Lui suverana. Alegerea Lui, a anumitor pacatosi, se bazeaza nu pe faptul ca Dumnezeu a vazut dinainte anumite fapte ale oamenilor cum ar fi pocainta sau credinta. Dimpotriva, Dumnezeu daruieste credinta si pocainta fiecarui om , pe care El si numai El il alege. Credinta si pocainta sunt rezultatul, nu motivul pentru alegerea lui Dumnezeu.
Alegerea nu este conditionata prin anumite caltati ale omului sau prin ceea ce a vazut Dumnezeu dinainte in om sau ce face el. Pe acei pe care Dumnezeu i- a ales in suveranitatea Lui, El ii aduce prin puterea Duhului Sfant ca sa Il aleaga, sa Il primeasca pe Isus Hristos. De aceea este hotararea lui Dumnezeu pentru pacatos si nu hotarearea pacatosului pentru Hristos, singura cauza pentru mantuire.

Observatia mea:

Inainte sa incep cu argumentele, trebuie vazut clar ca al doilea punct spune, ca Dumnezeu numai prin vointa Lui alege oamenii si vointa omului nu o mai ia in seama.Cu alte cuvinte inseamna ca Dumnezeu alege dupa cum vrea El pe oameni si ii aduce la credinta chiar daca vor sau nu .Pe acei care vor atunci pot fi fericiti, si cei care nu vor El ii obliga sau le violeaza vointa ca sa se pocaiasca.
Acesta este acelasi mod de a misiona asa cum fac si muslmanii asa cum va face si Anticrist. Cine nu vrea sa se converteasca va fi omorat. Deci, omul nu are si el dreptul de a alege sau a hotari si astfel nu mai are propria vointa si va fi chinuit asa de mult de Dumnezeu pana se pocaieste.Si cand s-a pocait, atunci tine la credinta lui obligat, fortat, pana la moarte.Daca v-a cadea din credinta, Dumnezeu il lasa sa treaca prin chinuri pana se reintoarce.
Acesta este exact contrariul pentru care omul a fost creat. Astfel Dumnezeu nu a mai creat o fiinta cu vointa libera, ci El a creat masini sau marionete pe care El le conduce cum vrea si le chinuie cum doreste atunci cand nu mai asculta. Conform acestei teorii, ar trebui ca Dumnezeu sa fie un tiran.

Cu siguranta a stiut Dumnezeu de la inceput cine se va pocai si cine nu. Asta nu inseamna ca El i- a ales impotriva vointei lor. Este vorba de faptul ca Dunnezeu a vazut, a stiut dinainte cine va veni la credinta si cine nu. Astfel El i- a ales pe oameni,dar numai pentru ca El stia cine se va hotari pentru El dinainte.
Omenii pot lua hotariri, pot alege, pentru ca asa l-a creat Dumnezeu, asa ca pe ingeri. Dar , pentru ca Dumnezeu cunoaste viitorul, El stie cine isi va pastra credinta pana la sfarsit. Exista oameni care se pocaiesc dar apoi cad, asa ca vrajitorul Simon din Faptele apstolilor cap8 v5-v 24. Sigur, stiuse Dumnezeu ca Simon nu se pocaise cu adevarat, ci numai de forma cum fac unii crestini, dar faptele ii dau de gol pana la urma. De accea Simon nu era unul din cei alesi. Aceasta arata,insa ca omul poate lua hotariri pe care nu le duce la capat. Pentru ca, daca Dumnezeu i- ar atrage numai pe cei alesi , atunci Dumnezeu i- ar fi aratat lu Filip ca Simon nu era credincios cu adevarat si astfel Filip nu l-ar fi botezat. Dar totusi Dumnezeu a permis sa se intample asa, ca Simon sa fie botezat, pentru ca nimeni sa nu spuna ca Dumnezeu impiedica cuiva credinta, cu toate ca s-a pocait.

Este corect ca nimeni nu vine la credinta doar daca Dumnezeu il atrage. Asta nu nu exclude ca Dumnezeu atrage pe toti oamenii sau cel putin mai multi oameni , care totusi nu vor sa se hotarasca pentru El.
Altfel nu ar fi spus Isus pilda semanatorului( Matei cap13v 3-23). Pentru ca in acesta pilda unii iau Cuvantul pentru o perioada, dar apoi cad iar.
In pilda cu talantii este la fel (Matei cap25v 14 -v30). Robul care a avut numai un talant , era la inceput credincios, dar pentru ca nu a crescut in cedinta, a aratat numai dezintersul sau si astfel i-a luat Dumnezeu talantul si asa a renuntat la credinta robul.
In pilda cu cele 10 fecioare ( Matei cap 25 v 1-v13), au avut toate cel 10 fecioare credinta pana jumatate din ele au cazut si Domnul Isus a venit si nu au mai avut de loc credinta. Dumnezeu iubeste pe toti oamenii si , de aceea pot deveni toti credinciosi.Domnul Isus ,cat a trait pe pamant, El nu a respins pe nimeni care a avut nevoie de ajutor si nu a spus ca nu e ales . El i- a ajutat pe toti ,dar i- a si inatrebat inainte daca cred in El, asa ca in Matei cap 9 v27-v30:

27. Cand a plecat de acolo, s-au luat dupa Isus doi orbi care strigau si ziceau: "Ai mila de noi, Fiul lui David!"
28. Dupa ce a intrat in casa, orbii au venit la El. Si Isus le-a zis: "Credeti ca pot face lucrul acesta?" "Da, Doamne", I-au raspuns ei.
29. Atunci S-a atins de ochii lor si a zis: "Faca-vi-se dupa credinta voastra!"
30. Si li s-au deschis ochii. Isus le-a poruncit cu tot dinadinsul si le-a zis: "Vedeti sa nu stie nimeni."

Normal ca au spus toti da, caci daca nu ar fi crezut ca Isus ii poate ajuta atunci nu s- ar fi dus la El. Cineva care nu crede in Domnul Isus nu -I cere ajutorul. Daca era vorba de oameni care eau deja morti sau asa de bolnavi incat nu puteau sa vorbeasca, atunci hotarau rudele pentru ei si atunci era importanta credinta lor, a rudelor.
Exista pasaje in care Isus ajuta,fara ca omul sa creada inainte, dar acolo exista dinainte credinta asa ca la femeia cu scurgerea de sange din Matei cap 9v20-v22:

20. Si, iata, o femeie, care de doisprezece ani avea o scurgere de sange, a venit pe dinapoi si s-a atins de poala hainei Lui.
21. Caci isi zicea ea: "Numai sa ma pot atinge de haina Lui, si ma voi tamadui."
22. Isus S-a intors, a vazut-o si i-a zis: "Indrazneste, fiica! Credinta ta te-a tamaduit." Si s-a tamaduit femeia chiar in ceasul acela.

Exista critici care spun insa ca la vindecarea unui orb din nastere, acesta nu a crezut:

Ioan 9,1-11:

1. Cand trecea, Isus a vazut pe un orb din nastere.
2. Ucenicii Lui L-au intrebat: "Invatatorule, cine a pacatuit: omul acesta sau parintii lui, de s-a nascut orb?"
3. Isus a raspuns: "N-a pacatuit nici omul acesta nici parintii lui; ci s-a nascut asa, ca sa se arate in el lucrarile lui Dumnezeu.
4. Cat este ziua, trebuie sa lucrez lucrarile Celui ce M-a trimis; vine noaptea, cand nimeni nu mai poate sa lucreze.
5. Cat sunt in lume, sunt Lumina lumii."
6. Dupa ce a zis aceste vorbe, a scuipat pe pamant si a facut tina din scuipat. Apoi a uns ochii orbului cu tina aceasta
7. si i-a zis: "Du-te de te spala in scaldatoarea Siloamului" (care talmacit inseamna: Trimis). El s-a dus, s-a spalat si s-a intors vazand bine.
8. Vecinii si cei ce-l cunoscusera mai inainte ca cersetor, ziceau: "Nu este acesta cel ce sedea si cersea?"
9. Unii ziceau: "El este." Altii ziceau: "Nu; dar seamana cu el." Si el insusi zicea: "Eu sunt."
10. Deci i-au zis: "Cum ti s-au deschis ochii?"
11. El a raspuns: "Omul acela, caruia I se zice Isus, a facut tina, mi-a uns ochii si mi-a zis: "Du-te la scaldatoarea Siloamului si spala-te." M-am dus, m-am spalat si mi-am capatat vederea."

Este corect faptul ca orbul nu a crezut pentru ca el spune ca Isus e numai un om si ca el nu are habar de ce a fost vindecat si cine e cel care l-a vindecat. Dar in acest pasaj nu e vorba de credinta ci de faptul ca Domnul Isus a vrut sa dovedeasca ca El este Fiul lui Dumnezeu, asa cum spune in versetul 3.
Si apoi mai era vorba daca era voie sa vindece in ziua Sabatului sau nu. Iudeii erau de parere ca ceea ce a facut Isus era legat cu munca si de aceea conform legii lor interzis. Isus insa a pus ca prioritate binele facut pentru om decat interzicerea muncii, pentru ca Legea era facuta pentru om si nu impotriva lui. Pentru ca omul nu are nici un folos din lege daca este mort sau chinuit prin ea. De aceea omul este pe primul loc apoi Legea care il tine pe drumul drept. In felul cum a vindecat Domnul Isus putem vedea ca e vorba de prioritati. In alte imprejurari vedem ca Domnul Isus a vorbit celor pe care i-a vindecat. Aici insa a facut tina si l-a uns pe orb si ii spune sa mearga sa se spele, deci sa lucreze. Este intr-un fel provocant cum Domnul Isus a combinat munca cu vindecarea. De ce s-a obosit si nu i-a vorbit acelu orb ca sa se vindece? Pentru ca El a vrut sa arate concret ca este permis in sabat sa faci bine cuiva. De ce nu a asteptat inca o zi sa il poata vindeca pe orb? Orbul era de zeci de ani orb si ar mai fi putut astepta o zi. Isus a vrut sa arate ca este voie sa vindeci in ziua de Sabat, existau bolnavi care aveau nevoie si mai urgenta sa fie vindecati in asa o zi si nu mai pot astepta. Dar si in cazul orbului ar mai fi trecut o zi , in care orbul ar fi ramas tot orb si astfel, o zi in care s-ar fi chniut degeaba. De aceea a trebuit sa se intample intr-o zi de Sabat.
Deci cine citeste Biblia cu inima deschisa fara sa fie influentat de invataturi gresite , va intelege totul , pentru ca Dumnezeu vrea sa crestem in credinta si sa ne marim cunostinta. Dar cine refuza Cuvantul lui Dumnezeu pentru o invatatura falsa nu poate fi invatat de Dumnezeu si nu poate creste in credinta si poate fi mort in credinta sa pentru ca ii lipseste hrana duhovniceasca de la Dumnezeu. Cine nu creste in credinta, va slabi pentru ca infometeaza.

Ajungem la punctele care arata de ce Calvinismul e o invatatura gresita.
Sunt trei pasi prin care un om vine la credinta:

1. Dumnezeu cheama

Dumnezeu cheama toti oamenii si ii atrage la Sine, a pus totul la dispozitie in asa fel incat alegerea noastra pentru El sa fie cat mai usoara, prin faptul ca l-a dat jertfa pe Fiul Sau pentru pacatele noastre.

Ioan 12 , 32 :
32. Si dupa ce voi fi inaltat de pe pamant, voi atrage la Mine pe toti oamenii."

Matei 22, 14 :
14. Caci multi sunt chemati, dar putini sunt alesi."

Matei 11 , 28 :
28. Veniti la Mine, toti cei truditi si impovarati, si Eu va voi da odihna.

1 Timotei 3 , 4 :
3. Lucrul acesta este bun si bine primit inaintea lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru,
4. care voieste ca toti oamenii sa fie mantuiti si sa vina la cunostinta adevarului.

Iov 33, 14- 30 :
14. Dumnezeu vorbeste insa, cand intr-un fel, cand intr-altul, dar omul nu ia seama.
15. El vorbeste prin vise, prin vedenii de noapte, cand oamenii sunt cufundati intr-un somn adanc, cand dorm in patul lor.
16. Atunci El le da instiintari si le intipareste invataturile Lui,
17. ca sa abata pe om de la rau si sa-l fereasca de mandrie,
18. ca sa-i pazeasca sufletul de groapa si viata de loviturile sabiei.
19. Si prin durere este mustrat omul in culcusul lui, cand o lupta necurmata ii framanta oasele.
20. Atunci ii este greata de paine, chiar si de bucatele cele mai alese.
21. Carnea i se prapadeste si piere, oasele care nu i se vedeau raman goale;
22. sufletul i se apropie de groapa, si viata de vestitorii mortii.
23. Dar daca se gaseste un inger mijlocitor pentru el, unul din miile acelea care vestesc omului calea pe care trebuie s-o urmeze,
24. Dumnezeu Se indura de el si zice ingerului: "Izbaveste-l, ca sa nu se coboare in groapa; am gasit un pret de rascumparare pentru el!"
25. Si atunci carnea lui se face mai frageda ca in copilarie, se intoarce la zilele tineretii lui.
26. Se roaga lui Dumnezeu, si Dumnezeu ii este binevoitor, il lasa sa-I vada fata cu bucurie si-i da inapoi nevinovatia.
27. Atunci el canta inaintea oamenilor si zice: "Am pacatuit, am calcat dreptatea, si n-am fost pedepsit dupa faptele mele;
28. Dumnezeu mi-a izbavit sufletul ca sa nu intre in groapa, si viata mea vede lumina!"
29. Iata, acestea le face Dumnezeu, de doua ori, de trei ori, omului,
30. ca sa-l ridice din groapa, ca sa-l lumineze cu lumina celor vii
Iov gandea exact ca si calvinistii ca Dumnezeu l-a parasit si ca Dumnezeul il loveste numai pentru ca Lui asa ii place , fara motiv. Iov si cei trei prieteni nu au stiut ca era de fapt o incercare, o proba , iar prietenii lui se gandeau ca ca Iov era in acea situatie din cauza pacatului lui, si de aceea Iov nu a acceptat nici un sfat de la ei. Doar atunci, cand dintr- o data apare Elihu, Iov tace si asculta , pentru ca acesta vorbeste altfel decat ceillati prieteni ai lui. Elihu spune despre el ca are intelepciunea perfecta , ceea ce numai Dumnezeu poate avea. El arata un indiciu despre Domnul Isus ca si mijlocitor intre om si Dumnezeu in versetul 23. De aceea era Elihu un profet prin care Dumnezeu a vorbit lui Iov. La sfarsit Iov regreta ceea ce a spus si a gandit despre Dumnezeu. Cand a venit incercarea , Iov putea sa renunte la Dumnezeu asa cum l-a sfatuit sotia lui. Insa a putut rezista pana la sfarsit.Dumnezeu stiuse ca el v-a rezista, insa a vrut sa -i arate diavolului , ingerilor si oamenilor faptul ca a avut dreptate in ceea ce il privea pe Iov. Iov era alesul lui Dumnezeu care nu putea cadea din credinta lui.

2. Omul se hotaraste

Omul trebuie numai sa asculte, sa urmeze chemarea si sa accepte oferta lui Dumnezeu si sa se pocaiasca.Deci, el trebuie sa se hotarasca pentru Dumnezeu.

Ioan 1, 12 :
12. Dar tuturor celor ce L-au primit, adica celor ce cred in Numele Lui, le-a dat dreptul sa se faca copii ai lui Dumnezeu;

Cuvantul "L-au primit" nu poate fi ignorat.Omul trebuiea sa Il primeasca pe Dumnezeu din libera vointa.

Matei 23,37:
37. Ierusalime, Ierusalime, care omori pe proroci si ucizi cu pietre pe cei trimisi la tine! De cate ori am vrut sa strang pe copiii tai cum isi strange gaina puii sub aripi, si n-ati vrut!

Si aici vorbeste Dumnezeu de vointa omului ,faptul ca omul trebuie sa se decida pentru Dumnezeu ca sa fie salvat.

Matei 16, 24
24. Atunci Isus a zis ucenicilor Sai: "Daca voieste cineva sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa Ma urmeze.

Deci trebuie sa te hotarasti in mod deliberat si apoi sa rezulte faptele.

Matei 12,30:
30. Cine nu este cu Mine este impotriva Mea, si cine nu strange cu Mine risipeste.

Aceasta inseamna ca fiecare se poate decide daca este pentru Dumnezeu sau impotriva Lui. Cine nu se hotaraste pentru Dumnezeu este automatic impotriva Lui.

3. Dumnezeu da credinta

Dumnezeu da oamenilor pentru inceput credinta si Il invata pe om credinta dupa masura lui. Si aici se decide omul singur cat de mult vrea sa creasca in credinta si cat de repede ca si in pildele mentionate mai sus cu talentele din Matei 25, 14 -30, pilda semanatorului din Matei 13, 3-23, si pilda celor 10 fecioare din Matei 25,1-13. De aceea exista credinciosi care pot crede mai mult si pot cunoaste mai mult si sunt mai tari in credinta. Daca pildele nu ajuta , aici cateva versete:

Efeseni 2,8 :
8. Caci prin har ati fost mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu.

Iacov 1 ,17:
17. orice ni se da bun si orice dar desavarsit este de sus, coborandu-se de la Tatal luminilor, in care nu este nici schimbare, nici umbra de mutare.

Sa luam exemplu poporului Israel. De la inceput de cand li s-a prezentat Dumnezeu, El i- a purtat prin semne si minuni si totusi au cazut si s- au intors de la fata lui Dumnezeu. Totusi Dumnezeu nu i-a parasit ci i-a chemat prin judecatori si profeti sa se intoarca la El si asta timp de 2350 de ani pana cand L-au crucificat pe Domnul Isus. De aunci nu i-a mai chemat Dumnzeu pe ei ci pe neamuri. Isus a fost ultima chemare pentru Israel. Aceasta putem vedea in Evrei 3,7 - 11:

7. De aceea, cum zice Duhul Sfant: "Astazi, daca auziti glasul Lui,
8. nu va impietriti inimile, ca in ziua razvratirii, ca in ziua ispitirii in pustiu,
9. unde parintii vostri M-au ispitit si M-au pus la incercare si au vazut lucrarile Mele patruzeci de ani!
10. De aceea M-am dezgustat de neamul acesta si am zis: "Ei totdeauna se ratacesc in inima lor. N-au cunoscut caile Mele!
11. Am jurat, dar, in mania Mea ca nu vor intra in odihna Mea!"

Aici putem vedea cele trei trepte : intai Dumnezeu cheama, apoi urmeaza decizia oamenilor. In acest caz, Israel i-a intors spatele lui Dumnezeu . Apoi urmeaza hotararea lui Dumnzeu de a ii respinge, insa abia dupa ce Israel si-a impietrit inima.
Optimal ar fi asa : Dumnezeu cheama, omul urmeaza, omul va fi rasplatit. Asta spune versetul 7, nu cum face poporul Israel.

O imagine mai detaliata a unei asa alegeri puteam vedea in cazul israelitior si al lui Moise special in Exod 32,7-14+ 30-35:

7. Domnul a zis lui Moise: "Scoala si coboara-te; caci poporul tau, pe care l-ai scos din tara Egiptului, s-a stricat.
8. Foarte curand s-au abatut de la calea pe care le-o poruncisem Eu; si-au facut un vitel turnat, s-au inchinat pana la pamant inaintea lui, i-au adus jertfe si au zis: "Israele, iata dumnezeul tau care te-a scos din tara Egiptului!"
9. Domnul a zis lui Moise: "Vad ca poporul acesta este un popor incapatanat.
10. Acum, lasa-Ma; mania Mea are sa se aprinda impotriva lor: si-i voi mistui; dar pe tine te voi face stramosul unui neam mare."
11. Moise s-a rugat Domnului Dumnezeului sau si a zis: "Pentru ce sa se aprinda, Doamne, mania Ta impotriva poporului Tau, pe care l-ai scos din tara Egiptului cu mare putere si cu mana tare?
12. Pentru ce sa zica egiptenii: "Spre nenorocirea lor i-a scos, ca sa-i omoare prin munti si ca sa-i stearga de pe fata pamantului"? Intoarce-Te din iuteala maniei Tale si lasa-Te de raul acesta pe care vrei sa-l faci poporului Tau.
13. Adu-Ti aminte de Avraam, de Isaac si de Israel, robii Tai, carora le-ai spus, jurandu-Te pe Tine insuti: "Voi inmulti samanta voastra ca stelele cerului, voi da urmasilor vostri toata tara aceasta, de care am vorbit, si ei o vor stapani in veac."
14. Si Domnul S-a lasat de raul pe care spusese ca vrea sa-l faca poporului Sau.

30. A doua zi, Moise a zis poporului: "Ati facut un pacat foarte mare. Am sa ma sui acum la Domnul: poate ca voi capata iertare pentru pacatul vostru."
31. Moise s-a intors la Domnul si a zis: "Ah! poporul acesta a facut un pacat foarte mare! Si-au facut un dumnezeu de aur.
32. Iarta-le acum pacatul! Daca nu, atunci, sterge-ma din cartea Ta, pe care ai scris-o!"
33. Domnul a zis lui Moise: "Pe cel ce a pacatuit impotriva Mea, pe acela il voi sterge din cartea Mea.
34. Du-te, dar, si du poporul unde ti-am spus. Iata, Ingerul Meu va merge inaintea ta, dar in ziua razbunarii Mele, ii voi pedepsi pentru pacatul lor!"
35. Domnul a lovit cu urgie poporul, pentru ca facuse vitelul faurit de Aaron.

Aici putem vedea cateva situatii, in care Dumnezeu isi schimba parerea in functie de alegerile oamenilor.
1. Decizie: Israel i-a intors spatele lui Dumnezeu prin faptul ca si-a facut un idol si i s-a inchinat, de aceaa a vrut Dumnezeu sa nimiceasca pe Israel.
2. Decizie: Moise mijloceste pentru popor si Dumnezeu se lasa imbunat.
3. Decizie: Israel se intoarce la Dumnezeu.
4. Decizie:Moise il roaga pe Dumnezeu pentru Israel, se ofera in locul lor, mai bine zis se pune garant pentru ei si Dumnezeu asculta de Moise.

Normal ca Dumnezeu a stiut aceste lucruri dinainte si le-a si vazut inainte de a face lumea, dar acest exemplu ne arata clar ca Dumnezeu ii lasa omului ultima decizie in privinta mantuirii lui, apoi El actioneaza.

Si aici putem vedea cei 3 pasi de sus. Nu special numai aceasta relatare ci in general istoria poporului Israel:

1. Dumnezeu a oferit poporului Israel un legamant. Azi: Dumnezeu cheama toti oamenii la credinta.
2. Israel a acceptat legamantul. Azi: Omul se hoataraste pentru Dumnezeu.
3. Dumnezeu da poporului Israel Legea. Azi:Dumnezeu da oamenilor credinta.

Poporul Israel putea sa se decida altfel si sa ramana in Egipt, si puteau altfel sa Il respinga pe Dumnezeu. Dar pentru ca Dumnezeu cunostea viitorul, a stiut ca Israel il va urma. Si azi orice om il poate respinge pe Dumnezeu. Asa cum Israel a devenit poporul ales al Lui Dumnezeu si s- a hotarat pntru Dumnzeu, asa poate azi orice om sa Il aleaga pe Dumnezeu.

Inca un exemplu in care Dunnezeu ia in considerare vointa omului il gasim in Ieremia 18, 1-12:

1. Cuvantul vorbit lui Ieremia din partea Domnului si care suna astfel:
2. "Scoala-te si coboara-te in casa olarului; acolo te voi face sa auzi cuvintele Mele!"
3. Cand m-am coborat in casa olarului, iata ca el lucra pe roata.
4. Vasul pe care-l facea n-a izbutit - cum se intampla cu lutul in mana olarului. Atunci el a facut un alt vas, cum i-a placut lui sa-l faca.
5. Si cuvantul Domnului mi-a vorbit astfel:
6. "Nu pot Eu sa fac cu voi ca olarul acesta, casa a lui Israel? - zice Domnul. Iata, cum este lutul in mana olarului asa sunteti voi in mana Mea, casa a lui Israel!
7. Deodata zic despre un neam, despre o imparatie, ca-l voi smulge, ca-l voi surpa si ca-l voi nimici;
8. dar daca neamul acesta despre care am vorbit astfel se intoarce de la rautatea lui, atunci si Mie Imi pare rau de raul pe care Imi pusesem in gand sa i-l fac.
9. Tot asa insa deodata zic despre un neam, sau despre o imparatie, ca-l voi zidi sau ca-l voi sadi.
10. Dar daca neamul acesta face ce este rau inaintea Mea si n-asculta glasul Meu, atunci Imi pare rau si de binele pe care aveam de gand sa i-l fac.
11. De aceea, vorbeste acum oamenilor lui Iuda si locuitorilor Ierusalimului si zi: "Asa vorbeste Domnul: "Iata, pregatesc o nenorocire impotriva voastra si fac un plan impotriva voastra. De aceea, intoarceti-va fiecare de la calea voastra cea rea, indreptati-va umbletele si faptele!"
12. Dar ei zic: "Degeaba! Caci noi ne vom urma gandurile noastre si vom lucra fiecare dupa pornirile inimii noastre rele!"

Asa cum un popor sau un om se decid, asa se hotaraste si Dumnezeu pentru el.Aici , Dumnezeu ii cheama pe oameni, apoi ei trebuie sa Il aleaga pe el , iar Dumnezeu ii binecuvanteaza apoi.
In cazul lui Israel, Dumnezeu a fost intotdeauna in urma poporului prin judecatori, profeti si i-a pedepsit cand au cazut in pacat dar apoi i-a adus din nou la El atunci cand s-au cait, aceasta timp de 2350 de ani, pana cand a renuntat la ei,dupa ce a venit Isus.

Un argument puternic al calvinistilor, ca Dumnezeu ii cauta pe oameni dupa voia Lui, este Filipeni 2,13:

13. Caci Dumnezeu este Acela care lucreaza in voi si va da, dupa placerea Lui, si vointa si infaptuirea.

Daca am citi numai acest verset atunci ar fi corect. Dar cum toate invataturile false au ceva in comun, asa a facut si calvinsimul, au rupt versetul din context si l-au folost pentru ideologia lor. Daca citim verestul dianinte si cel de pe urma atunci se vad altfel lucrurile:

12. Astfel, dar, preaiubitilor, dupa cum totdeauna ati fost ascultatori, duceti pana la capat mantuirea voastra, cu frica si cutremur, nu numai cand sunt eu de fata, ci cu mult mai mult acum, in lipsa mea.
13. Caci Dumnezeu este Acela care lucreaza in voi si va da, dupa placerea Lui, si vointa si infaptuirea.
14. Faceti toate lucrurile fara cartiri si fara sovaieli,

Este vorba de fratii si surorile din Filipi . Pavel vorbeste aici credinciosilor, nu tuturor oamenilor, si nu necredinciosilor. Deci nu este vorba de vointa de a infaptui in credinta si nu ianinte de a crede. Fratii si surorile sunt deja in credinta si este vorba de mersul in credinta , de faptul ca ei trebuie sa se lase condusi de Dumnezeu dupa placerea Lui., asa cum facem si noi azi credinciosii, prin faptul ca i-am lasat Lui Dumnezeu tot controlul asupra vietilor noastre, ne incredem in El deplin si ne lasam condusi de El la bine si la greu.

Inca un argument mai puternic al calvinistilor este Romani 9,14-29:

14. Deci ce vom zice? Nu cumva este nedreptate in Dumnezeu? Nicidecum!
15. Caci El a zis lui Moise: "Voi avea mila de oricine-Mi va placea sa am mila; si Ma voi indura de oricine-Mi va placea sa Ma indur."
16. Asadar, nu atarna nici de cine vrea, nici de cine alearga, ci de Dumnezeu care are mila.
17. Fiindca Scriptura zice lui faraon: "Te-am ridicat inadins, ca sa-Mi arat in tine puterea Mea si pentru ca Numele Meu sa fie vestit in tot pamantul."
18. Astfel, El are mila de cine vrea, si impietreste pe cine vrea.
19. Dar imi vei zice: "Atunci de ce mai baga vina? Caci cine poate sta impotriva voii Lui?"
20. Dar, mai degraba, cine esti tu, omule, ca sa raspunzi impotriva lui Dumnezeu? Nu cumva vasul de lut va zice celui ce l-a facut: "Pentru ce m-ai facut asa"?
21. Nu este olarul stapan pe lutul lui, ca din aceeasi framantatura de lut sa faca un vas pentru o intrebuintare de cinste, si un alt vas pentru o intrebuintare de ocara?
22. Si ce putem spune, daca Dumnezeu, fiindca voia sa-Si arate mania si sa-Si descopere puterea, a suferit cu multa rabdare niste vase ale maniei, facute pentru piere;
23. si sa-Si arate bogatia slavei Lui fata de niste vase ale indurarii pe care le-a pregatit mai dinainte pentru slava (despre noi vorbesc)?
24. Astfel, El ne-a chemat nu numai dintre iudei, ci si dintre Neamuri,
25. dupa cum zice in Osea: "Voi numi "popor al Meu" pe cel ce nu era poporul Meu si "preaiubita" pe cea care nu era preaiubita.
26. Si acolo unde li se zicea: "Voi nu sunteti poporul Meu", vor fi numiti fii ai Dumnezeului celui Viu."
27. Isaia, de alta parte, striga cu privire la Israel: "Chiar daca numarul fiilor lui Israel ar fi ca nisipul marii, numai ramasita va fi mantuita.
28. Caci Domnul va implini pe deplin si repede pe pamant Cuvantul Lui."
29. Si, cum zisese Isaia mai inainte: "Daca nu ne-ar fi lasat Domnul Savaot o samanta, am fi ajuns ca Sodoma si ne-am fi asemanat cu Gomora."

In acest exemplu, la prima vedere Dumnezeu l-a manipulat pe faraon pentru ca nu voia sa Il accepte pe El si astfel L-a obligat pe acesta sa ia anumite decizii. Asta pare insa a fi nedrept. Poate Dumnezeu sa tina departe un om de El cu toate ca acesta vrea sa vina la Dumnezeu? Poate Dumnezeu sa intoarca spatele unui om numai pentru ca El asa a hotarat numai dintr-un anumit motiv? Pavel spune ca Dumnezeu nu trebuie sa ne dea scocoteala ceea ce face si pe cine El alege si pe cine nu. Atunci unde e explicatia? Dumnezeu isi are Cuvantul si credinta asa facuta incat ca omul sa o inteleaga, altfel nu ar putea sa creada nimeni in El daca nu ar intelge. Aceasta e voia Lui Dumnezeu? Si ce e cu cei care nu sunt alesi? Ca si explicatie calvinistii nu stiu decat sa dea din umeri si sa spuna versetul 20: 20. Dar, mai degraba, cine esti tu, omule, ca sa raspunzi impotriva lui Dumnezeu? Nu cumva vasul de lut va zice celui ce l-a facut: "Pentru ce m-ai facut asa"?

Dar nu e asa. Ca si in exemplul de mai sus si ca in toate invataturile false, si aici a fost scos un text intreg din context si ca exemplu pentru toti oamenii facut. Deci sa vedem de aproape despre ce e vorba:
Daca citim in capitolul 9 de la inceput, putem vedea ca e vorba de poporul Israel si nu e vorba de neamuri sau de toti oamenii.Romani 9,1-13:

1. Spun adevarul in Hristos, nu mint; cugetul meu, luminat de Duhul Sfant, imi este martor,
2. ca simt o mare intristare si am o durere necurmata in inima.
3. Caci aproape sa doresc sa fiu eu insumi anatema, despartit de Hristos, pentru fratii mei, rudele mele trupesti.
4. Ei sunt israeliti, au infierea, slava, legamintele, darea Legii, slujba dumnezeiasca, fagaduintele,
5. patriarhii, si din ei a iesit, dupa trup, Hristosul, care este mai presus de toate lucrurile, Dumnezeu binecuvantat in veci. Amin!
6. Dar aceasta nu inseamna ca a ramas fara putere Cuvantul lui Dumnezeu. Caci nu toti cei ce se coboara din Israel sunt Israel;
7. si, macar ca sunt samanta lui Avraam, nu toti sunt copiii lui Avraam; ci este scris: "In Isaac vei avea o samanta care-ti va purta numele."
8. Aceasta inseamna ca nu copiii trupesti sunt copii ai lui Dumnezeu; ci copiii fagaduintei sunt socotiti ca samanta.
9. Caci cuvantul acesta este o fagaduinta: "Pe vremea aceasta Ma voi intoarce, si Sara va avea un fiu."
10. Ba mai mult, tot asa a fost cu Rebeca. Ea a zamislit doi gemeni numai de la parintele nostru Isaac.
11. Caci, macar ca cei doi gemeni nu se nascusera inca si nu facusera nici bine, nici rau - ca sa ramana in picioare hotararea mai dinainte a lui Dumnezeu, prin care se facea o alegere, nu prin fapte, ci prin Cel ce cheama -
12. s-a zis Rebecai: "Cel mai mare va fi rob celui mai mic",
13. dupa cum este scris: "Pe Iacov l-am iubit, iar pe Esau l-am urat."

Pavel vrea sa le spuna evreilor in versetele 6 si in 24 -28 faptul ca Dumnezeu a decis adica si cei neevrei, adica si neamurile pot avea parte de credinta si explica cu cateva exemple din propria istorie a poporului.
Asa cum Dumnezeu din Avraam l-a ales pe Isaac si nu pe Ismael si cum tot El din Isaac l-a ales pe Iacob si nu pe Esau, tot asa a ales Dumnezeu Neamurilesi nu pe evrei caci ei L-au respins, si nu poti fi un copil al lui Dumnezeu prin linia de sange, sau mostenire, ci cum alege Dumnezeu.
De fapt calvinistii se joaca bine cu versetul acesta, pentru ca e un bun exemplu ca Dumnezeu alege si nu omul hotaraste. Dar sa vedem de ce procedeaza Dumnezeu asa.
Aici este vorba de alegerea poporului Sau. Putea alege NUMAI un popor. Aici a hotarat Dumnzeu si cum spune versetul 11 nu i-a ales dupa faptele lor. Dar azi nu mai e vorba de UN popor sau NUMAI un om sau putin oameni ci de TOTI oamenii. Nu trebuie alesi special ci poti fi alesi, daca ar vrea toti.

In cazul lui Faraon asa a condus Dumnezeu lucrurile pentru a isi arata slava s-a folosit de un instrument, unde sa isi poata demonstra puterea, ca sa poata vedea toti ca El e Dumnezeu si ca israelitii sa-L recunoasca ca Dumnezeu si sa Il urmeze. Pe drept se intreba apoi, asa ca Pavel daca nu e nedrept. Dar Dumnezeu nu ne lasa in intuneric ca pe calvinisti ci, spune in versetul 22 ca El in aceasta situatie cu Faraon a vrut sa isi arate puterea si mania.
Pe Ismael si Esau Dunmnezeu nu i-a nimicit ca pe Faraon, dimpotriva din cei doi au iesit doua popoare mari .Diferenta dintre Ismael, Esau si faraon a fost faptul ca Faraon si egiptenii aveau alti dumnezei pe care se puteau baza, faraon el insusi era ca un dumnezeu. Inainte ca Dumnezeu sa il impietreasca pe faraon nu a vrut sa -i lase pe israeliti sa sa plece cum e scris in Exod 3,19-20:

19. Stiu ca imparatul Egiptului n-are sa va lase sa plecati decat silit de o mana puternica.
20. Eu Imi voi intinde mana si voi lovi Egiptul cu tot felul de minuni pe care le voi face in mijlocul lui. Dupa aceea, are sa va lase sa plecati."

Faraon luase o decizie inainte sa il impietreasca Dumnezeu si a spus cam asa: Vreau sa ma impietresc impotriva acestui Dumnezeu nou al israelitilor si sa-i fiu impotriva!
De ce i-ar fi lasat sa plece ? Erau sclavi, care construiau orase intregi. Cine sa construiasca tot daca ar fi plecat?
In Exod cap. 5, faraon nu era impietrit, el a hotarat sa nu - i lase pe evrei sa plece pentru cateva zile sa sarbatoreasca ci le-a marit numarul de munci. Doar in Exodul 7,3 a hotarat Dumnezeu sa ii impietreasca inima faraonului ca sa isi arate puterea cum scrie in Romani 9, 22.
Deci faraon si egiptenii nu au fost nevinovati cand au fost loviti cu plagi. De aceea la propria impietrire a adaugat Dumnezeu impietrirea Lui. Si astfel a hotarat Dumnezeu sa dea o lectie egiptenilor.

Nu numai egiptenilor le-a dat Dumnezeu o lectie ci tuturor locuitorilor din Canaan, pentru a isi arata puterea. Astfel i- a eliminat cu totul. Pentru ca si aceste popoares-au bazat pe dumnezeii lor. Nu numai dn aceste motive ci si pentru ca Noe l-a blestemat pe Cannan( Geneza 9,18-27). Deci aici a ales omul inaintea lui Dumnezeu. Si asta nu are nimic de a face cu nedreptate, nestiinta sau un lucru fara logica.

In Noul Testament exista un exemplu in care Dumnezeu a facut pe un om din nastere orb, pentru ca sa isi arate slava si puterea prin Domnul Isus. Si astfel s-a putut arata ca Domnul Isus e Fiul lui Dumnezeu. Ioan 9,1-3:

1. Cand trecea, Isus a vazut pe un orb din nastere.
2. Ucenicii Lui L-au intrebat: "Invatatorule, cine a pacatuit: omul acesta sau parintii lui, de s-a nascut orb?"
3. Isus a raspuns: "N-a pacatuit nici omul acesta nici parintii lui; ci s-a nascut asa, ca sa se arate in el lucrarile lui Dumnezeu.

Exista insa si un exemplu in care Dumnezeu influenteaza in mod pozitiv un om pentru a Ii face lucrarea si astfel un intreg oras sa Il urmeze pe Dumnezeu. Este vorba de profetul Iona, care la inceput nu a vrut sa asculte de Dumnezeu si in loc sa mearaga la Ninive, la dreapta sa avertizeze oamenii de acolo ca Dumnezeu ii va nimici, el merge la stanga si ia o corabie in cealalta directie, crezand astfel ca va fugi de Dumnezeu si de raspunderea primita. Si asa s-a impotrivit Iona lui Dumnezeu. Nu a vrut sa creada Insa Dumnezeu i-a influentat actiunile in asa fel incat ajunge intr-o furtuna, corabia sta sa se scufunde. Iona a realizat ca Dumnezeu vrea sa se intoarca si astefl se lasa aruncat peste bord, furtuna se opreste, este inghitit de un peste si il arunca la mal dupa 3 zile si 3 nopti. Asa ajunge Iona totusi la Ninive si ii avertizeaza pe oameni ca Dumnezeu ii va pedesi daca nu se intorc la El. Cu toate ca Iona nu voia, ninivenii se pocaiesc. Aici vedem o clara decizie a oamenilor, care s-au pocait de la sine. Iona tousi crede inca, ca Dumnezeu ii va pedesi cu foc, numai ca sa aiba el un show de vazut, iar cand nu s-a intamplat nimic Iona e suparat pe Dumnezeu. Aici vedem, necredinta lui Iona. Dumnezeu l-a lasat iar in necredinta lui, in starea lui dinainte de necredinta. Dumnezeu nu l- ai tinut in credinta, impotriva vointei lui toata viata. Ninivenii s-au impotrivit mai intai lui Dumnezeu dar El i-a chemat din nou, prin Iona, asa cum am vazut si in Iov, apoi au urmat chemarea si s-au hotarat pentru Dumnezeu. Dar numai apoi dar numai dupa ce ninivenii s-au hotarat, Dumnezeu s-a decis sa nu ii mai nimiceasca. Deci hotararea omului este importanta pentru salvare nici nu numai hotararea lui Dumnezeu. Dumnezeu se indreapta dupa om si procedeaza cu ei dupa cum merita. Deci, aici este intai chemarea lui Dumnezeu, decizia omului apoi harul lui Dumnezeu, atunci cand oamenii se hotarasc pentru Dumnnezeu. Harul este un dar asa cum este si credinta, ceva ce nu am meritat din cauza pacatelor, dar pentru ca Dumnezeu ne-a iubit asa de mult, a gasit o cale sa ne salveze si aceasta cale este Isus.

Si astfel este complet fals sa spui ca Dumnezeu alege numai pe unii, fara ca voia omului sa fie luata in considerare, vointa care conteaza, pentru ca Dumnezeu vrea ca toti oamenii sa creada in El. Altfel El si-ar fi trimis apostolii numai la aceia ce au crezut cu adevarat. Dar din primele calatorii misionare ale lui Pavel si Barnaba in prima adunare unde au predicat, au fost fugariti si respinsi de evrei (Fapte 13,14-52). Si asa au patit in mai multe biserici ce le-au vizitat in Asia. Daca Dumnezeu a stiut ca acesti evrei nu se vor pocai de ce a pierdut atata timp si rabdare cu ei? Raspunsul e: ca si ei sa primeasca o sansa sa vina la credinta. Daca s-au decis sau pentru Dumnezeu este alt lucru. Concret e ca Dumnezeu de atunci trimite misonari si evanghelisti in toata lumea nu numai la cei alesi si doar cand toate popoarele au fost evanghelizate va reveni Isus (Matei 24,14). Dumnezeu i-ar scuti pe copiii Lui de multa munca si suferinta daca El i-ar trimite numai la cei alesi.

 

3. Salvarea speciala sau ispasirea limitata

Calvinismul spune:

Lucrarea de mantuirea a Domnului Isus a fost numai pentru ca cei alesi sa fie salvati si ca slavarea lor sa fie complet realizata. Prin moartea lui rascumparatoare, in locul alesilor a suportat Hristos pedeapsa in locul anumitor pacatosi. Peste aceasta lucrare de rascumparare de pacate, lucrarea de salvare a facut tot ce era necesar pentru salvarea celor alesisi numai a lor. Credinta daruita actioneaza prin Duhul Sfant si asigura astfel mantuirea numai pentru acei anume pentru care a murit Hristos.

Observatia mea:

In Biblie sunt nenumarate versete care ne spun clar ca Dumnezeu iubeste INTREAGA LUME si ca Isus a venit pentru INTREAGA LUME pentru ca INTREAGA LUME sa fie salavata si ca Dumnezeu sa impace toata lumea cu El si nu numai pe cei alesi.

Ioan 1, 29:
29. A doua zi, Ioan a vazut pe Isus venind la el si a zis: "Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii!

Ioan 3,16-17:
6. Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, ca a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica.
17. Dumnezeu, in adevar, n-a trimis pe Fiul Sau in lume ca sa judece lumea, ci ca lumea sa fie mantuita prin El.

Ioan 12,32:
32. Si dupa ce voi fi inaltat de pe pamant, voi atrage la Mine pe toti oamenii.

Marcu 10,45 :
5. Caci Fiul omului n-a venit sa I se slujeasca, ci El sa slujeasca si sa-Si dea viata rascumparare pentru multi!"

1 Timotei 2, 4-6:
4. care voieste ca toti oamenii sa fie mantuiti si sa vina la cunostinta adevarului.
5. Caci este un singur Dumnezeu si este un singur mijlocitor intre Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos,
6. care S-a dat pe Sine insusi ca pret de rascumparare pentru toti; faptul acesta trebuia adeverit la vremea cuvenita,

1 Ioan 2,2:
2. El este jertfa de ispasire pentru pacatele noastre; si nu numai pentru ale noastre, ci pentru ale intregii lumi.

In Calvinism sunt ignorate multe versete din diferite carti ale Cuvantului lui Dumnezeu. Aceste versete contrazic punctul 3 atat de bine nu mai este nevioie de argumetatii pentru ca cine ignora Cuvantul cu intentie nu mai are de a face cu credinta in Isus. Asta deja implineste scopul invataturii false si este clar in sine o invatatura gresita.

Totusi vreau sa explic fundalul pentru cei care vor sa creasca in credinta:
Cei care au formulat acest punct al calvinismului nu au intels jertfa Domnului Isus la cruce cu adevarat.
La inceput cand Dumnezeu a creat cerurile si pamantul si totul era foarte bun, nu exista pacat in lume, nici in cer, nu exista diavolul si Lucifer nu era din cer aruncat. Asa era in a 7 zi de creatie. Doar cand Lucifer a devenit Satan si mai intai a ispitit-o pe Eva, apoi pe Adam, dar nu numai sa manance din fructul oprit, caci acesta era un simbol al ascultarii si al credintei, ci i-a ispitit pe primii oamni ca sa nu -L mai asculte pe Dumnezeu si nici sa mai creada in El ci doar in diavol. Cel caruia ii apartii acela iti e domn. Si aici vedem ca decizia a aprtinut omului si nu a lui Dumnezeu. Nu Dumnezeu a vrut ca oamenii sa manance din pom ci omul a decis singur.
Astfel oameii nu au mai ascultat de Dumnezeu ci de diavol. Cand Dumnezeu l-a creat pe Adam l-a facut stapan pe intreaga lume (Geneza 1,26). Dar cand oamnii au ascultat pe Satana si au mancat din fructul oprit astfel si au ales un alt domn si atunci automatic acest domn este stapan peste oameni si ceea ce a stapanit el, pamantul, lumea aceasta. Aceasta ruptura intre om si Dumnezeu, dar si acest furt al lumii de catre Satana a trebuit Isus la cruce sa reabiliteze si sa puna in ordine. Atunci cand Satana L-a ispitit pe Isus si i-a promis sa -i dea intreaga lume daca i se inchina (Matei 4,8-10), Isus nu a spus ca Lui nu -i apartine lumea. Domnul Isus, prin jertfa de la cruce a luat nu numai pacatele celor care au crezut in El si i-a impacat cu Dumnezeu ci i-a luat domnia lui Satan asupra acestei lumi, pentru ca El a venit mai intai ca REGE si El insusi spune ca e regele iudeilor. El va reveni dupa Necazul cel mare ca sa ii salveze pe evrei din Armaghedon, atunci va fi si rege asupra intregului pemant in imparatia de 1000 de ani. De aceea a trebuit sa moara Isus pentru intreaga lume, numai pentru cei alesi.
Isus spune in Ioan 12, 31-32, ca El ca prelua domnia ca si Imparat cand diavolul va fi aruncat, dupa ce va invia si apoi se va inalta la cer.
Cuvantul lui Dumnezeu spune prin cuvantul "lume" nu numai oamneii ci tot ce cuprinde aceasta lume adica si natura. Aceasta include stelele, animalele, plantele. Fiindca atunci cand Satan a devenit domn peste lume, nu au devenit numai oamenii rai ci si animalele care au inceput sa se manance unele pe atele, plantele au inceput sa aibe spini sa aibe mecanisme de autoaparare asa ca urzica, au existat si plante carnivore care mananca insecte. Dar si pamantul a suferit transformari rele pentru ca au aparut cutremure, vulcani, tsunami, furtuni, grindina si alte catastrofe. Pana si stelele sunt influentate negativ pentru ca meteoritii si cometele colideaza cu alte planete, sau chiar pe pamant provocand daune grave. De aceea a murit Isus pentru INTREAGA lume, chiar si pentru natura.

 

4. Chemarea Duhului sau Harul ireszistibil

Calvinismul spune:

Suplimentar la chemarea generala la mantuire care ar trebui sa ajunga la fiecare, Duhul Sfant ii cheama pe cei alesi cu o chemare dinlauntru, care ii duce neaparat la mantuire. Aceasta chemare inlauntru (care este numai pentru cei alesi) nu poate fi refuzata, aceasta duce imediat la nasterea din nou. Prin aceasta speciala chemare atrage Duhul Sfant neaparat la Isus. In lucrarea lui Duhul Sfant nu poate fi ingradit de oameni sau este dependendent de cooperarea oamenilor. Duhul lucreaza prin har, omul coopereaza si face totul liber cand vine la Hristos. De aceea Harul lui Dumnezeu este isrezistibil, puterea lui nu esueaza si astfel se realizeaza mantuirea aceluia caruia ii este dat.

Observatia mea:

Nu este in toata Biblia nicaieri vorba despre o chemare speciala. Exista o chemare pentru toti.Exista numai dierfenta intre cei ce asculta chemarea, caei care sunt alesi, cei care nu asculta chemarea sau mai intai o asculta si apoi cad din credinta.

 

5. Cei credinciosi raman pana la capat

Calvinismul spune:

Toti cei care au fost alesi de Dumnezeu, salvati prin Domnul Isus, si carora le-a fost data credinta prin Duhul Sfant, sunt pentru totdeauna salvati. Vor fi tinuti in credinta prin puterea Lui Dumnezeu si de aceea vor ramanea credinciosi pana la sfarsit.

Observatia mea:

Acesta este singurul punct corect al calvinismului. Cine s-a hotarat pentru Dumnezeu atunci rezista pana la sfarsit.

Cine a fost ales si cine nu se poate vedea la sfarsit, la moartea omului, caci numai atunci se poate spune daca acea persoana a ramas pana la sfarist in credinta sau a cazut. Dar si aici trebuie sa facem diferenta intre o credinta prefacuta sau reala. Pentru ca o credinta care nu e realase poate vedea numai daca cunoastem omul cu adevarat si daca il vedem in viata de zi cu zi, nu numai Duminica la adunare. De aceea nu poate nici un om spune cu siguranta daca o alta persoana e aleasa sau nu numai Dumnezeu. Daca nu gasim ceva care l-ar putea acuza, chiar daca se preface, atunci se aplica legea de a fi nevinovat pana se dovedeste vinovatia.

Ca si rezumat putem spune ca exista destule argumente pentru a respinge Calvinismul ca si invatatura gresita, deoarece contrazice nu numai multe texte din Biblie ci si intregul mod de a gandi in ceea ce -L priveste pe Dumnezeu. Aceasta invataura Il pune pe Dumnezeu in postura de nedrept si imprevizibil, care ii foloseste pe oameni ca si sclavi si care se comporta ca un tiran.
Asa arata Calvinismul ce Dunmnezeu rau au, pe care nimeni nu Il doreste. Este un fel de reclama impotriva Lui Dumnezeu si alunga oamenii din fata lui Dumnezeu.

Am incercat toate argumentele calvinistilor cu Biblia sa le arat si cine deja a inceput sa creada aceasta invatatura gresita, atunci acest studiu ar trebui sa ii ajunga macar sa se gandeasca si sa se roage ca Dunnezeu sa ii arate adevarata cale. Dar daca cineva se incapataneaza si invata aceasta invatatura mai departe atunci si-a ales singur drumul de anu mai fi un ales al lui Dumnezeu. Pentru ca si aici se poate face o alegere de care depinde mantuirea fiecaruia.
Poate ca Dumnezeu vrea sa vorbeasca prin acest studiu si este inca o alta chemare a Lui Dumnezeu sa iesiti din aceasta invatatura complet gresita!
Nimeni nu poate da vina pe Dumnezeu ca el nu este alesul Sau pentru ca Dumnezeu s-a indeparatat de la El s-au l-a belestemat fara motiv. La sfarsit alegerea este personala si nu a Lui Dumnezeu.

Reply

« Back to forum